Logg inn:
Gladhjørnet i SFO
Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.
siste artikler (14)
I mine 15 år i ulike SFO’er har jeg alltid møtt på disse som barna som vandrer rundt. Hvorfor vandrer de og hva kan en barneveileder bidra med?
Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.
For noen dager siden skjedde det noe spennende i en SFO. En samtale måte absolutt gjennomføres, det hastet og bakgrunnen var følgende; Siden i høst har barn på 1. trinn i stadig større grad kalt hverandre både det ene og det andre, langt over streken og helt uakseptabelt.
Barn utvikler seg ujevnt og uforutsigbart rundt deg hver dag. Og heldigvis kan du bidra til barnets læring – f eks ved å stille flere spørsmål.
Selv om du har jobbet hele livet med barn, har oppfostret en haug egenproduserte og omtaler deg som barneveileder er det alltid behov for å utvide verktøykassa.
Det er noen fartsdempere i livet for glade barn på vei. Men i det store SFO-landskapet høstes det daglig små og store suksesser. Her er en av dem…
07.11.2014
Endelig fredag
Fredag er dagen. Mer smil og latter. Ikke no' mas med lekser og voksenstyrte aktiviteter. Herlig.
Velkommen tilbake fra alle typer ladestasjoner. Håper du er klar for fullt trøkk for barna. Når dette skrives, er det lærerstreik. Det kan komme til å påvirke vårt arbeide i august.
Det siste året har Utdanningsdirektoratet utredet kvalitet i SFO. At de sporet opp Mosjøen SFO som mulig forbilde forbauser oss ikke. Med SFO-sjefen Sissel i spissen er dette en smeltedigel av dimensjoner!
I forbindelse med artikkelen Vi skyfler barn har flere kommentert problemstillingen med aktivisering av barn i SFO/AKS. Dette er jo et utrolig viktig tema, og vi velger å løfte fram et av innspillene.
Vi har laget seks punkter for vår SFO i Andebu. Et av punktene lyder slik: I SFO skal vi gi barna enkle ansvarsoppgaver.
Selvsagt tar vi barn på alvor i SFO. Vi lytter til deres ønsker. Vi tilpasser utvalget av pålegg til brødskiva innenfor rimelige grenser, vi åpner gymsalen når noen vil spille innebandy og drar fram rullettspillet når noen vil spille det. Og ikke minst; vi er spesielt opptatt av at barna skal få sjansen til å bare leke i deler av fritiden sin.
Å gi barn medvirkning i SFO og barnehage er ikke det samme som å la barna velge fritt og la dem gjøre som de vil.
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere? I fire uker fremover skal vi på SFOnett ta for oss temaet "Barns medvirkning". Vi starter med å se litt på historisk utvikling og noen erfaringer fra barnehagen.