Logg inn:
Læringsarena II – matte
Ivar Haug   29.01.14
SFO og AKS er enestående arenaer for barns utvikling. Læringen skjer i høyt tempo, riktignok litt i rykk og napp. Men potensialet er stort. Uten å true leken og friheten kan vi bidra til utjevning og utvikling i barnegruppen.

Foran, bak, i midten, under, over, på, alle, noen, ingen, flere enn, færre enn, like mange, i dag, i morgen, i går, runding, firkant, trekant, først, sist, ned, opp, innenfor, utenfor, forlengs, baklengs, fram, tilbake, mange, få, stor, liten, tung, lett.

Ja, bare for å hente opp litt fra Kunnskapsløftet rundt begreper barn må få på plass de første par årene på skolen – for at matematikk-ferdighetene skal kunne blomstre.

Og jeg kan vanskelig tenke meg en bedre måte å få på plass matte-plattformen enn å fyke rundt skolebygget, spille fotball, spise to brødskiver med leverpostei når man er sulten, spille innebandy i gymsalen og klatre i trær eller vegger finansiert med tippemidler. Til og med perle med akvarellfargede perler eller skape stor kunst med de fargede papp-bitene i Marthes regnbuedrøm. Eller å stå på hode og hender helt opp ned bak garderoben mens mindre barn ser på.

Det eneste som kreves er voksne som med lyst og glede ser poenget med å gi barn litt støtte også i den skolske, faglige utviklingen ved å vise størrelser, former og forhold. Som inspirerer barn til å bruke sin nysgjerrighet til å finne ut andelen barn som spiser akkurat nå, akkurat kl 13.00, og hvor mange som spiste på samme tid i går og i morgen. Og der – etter å ha laget en sommerfugl eller et hus på perlebrettet; hvilken farge er det mest av og minst av og at huset jammen består av en trekant og en firkant.

- Ha’kke tid til å tenke på sånt!

Jeg er ikke født i går og kjenner SFO/AKS fra innsiden. SFO/AKS anno 2014 er fylt med rutiner. Noen sier at de opplever det som å «skyfle barn» fra det ene til det andre. Ja, sånn er det sikkert, til en viss grad. Men når vi skyfler, kan det åpenbart gjøres på flere måter. Ved å la matte-plattformen bli en del av språket, av utspillene våre, av tankegangen vår – unngår vi at dette blir en ytterligere forlenget «skoledag». Tanken er selvsagt ikke en ekstra matteøkt i SFO/AKS, men et lite bidrag i farta til en naturlig tilnærming. Rett og slett fordi mange barn lærer best i lek, fysisk utfoldelse og rett og slett i farta.

På denne måten kan SFO/AKS ta ytterligere skritt vekk fra den snevre posisjonen som tilsynsvakt for barn mens mor og far er på jobben. Og samtidig skjerme om leken, friheten, hæla i taket og ompapa.

Vi trenger SFO’er som vil fortelle oss hvordan du/dere jobber med nettopp temaet skolsk læring og utvikling på læringsarena II – helst slik at andre kan ha glede av erfaringene!


Denne artikkelen er åpen for alle

Du kan derfor lese hele artikkelen.
Dersom du vil ha tilgang til alle artikler se hvordan du melder deg inn under.
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på SFOnett!
SFO / Skole:
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype

Du vil få tilgang til www.sfonett.no ut året og blir fakturert for samme periode. Mva kommer i tillegg til prisen. Når du er innlogget kan du registrere alle ansatte hos deg som underbrukere.

Ordinær pris for helt år
kr 875 for små SFO'er,under 35 barn
kr 1750 for SFO med over 35 barn
Mva kommer i tillegg
Ja, vi vil bli medlem i Nettverket for SFO
 
DISKUTER ARTIKKELEN
(0)
Olala...då minner vi om kunnskapsflyet som letter minst like bra som kunnskapsløftet ;-) Brett og kast...heilt enkelt!!! ;-) Matte i luftige svev og landingar...
30.01.14
Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Store blomster i store formater - lek med grunnfargene